Wednesday, November 11, 2009

What Will You do?

Diri anda ditohmah dan diburuk2kan tanpa sebab oleh insan yang cukup anda hormati selama ini?
Tentulah sakit hati dan kecewa kan?
Perlukah anda bersemuka, dan bertegang urat yang hanya akan lebih mengeruhkan keadaan?
Adakah itu bermakna anda pengecut?
Bukanlah orang lain yang menyampaikan berita itu ketelinga nipis ini tetapi adik-beradik ibu sendiri yang tak tahan mendengar kelancangan mulut orang itu terhadap diri ini.

Suatu hari:

Saya melihat wajah ibu yang kemurungan
Seolah menyimpan sesuatu..
Tatkala melihat wajah saya, saya tahu ada sesuatu yang ingin ibu sampaikan.

Tiba2 ibu melarang aku dari berhubung atau pergi ke rumah makngah lagi.
"Kenapa?" tanyaku
"Macam2 yang makngah kau cakap memburuk-burukkan kau di belakang."
Dan mulut ibu terus bercerita..
Meluahkan kesedihan dan kekecewaan dihati.
Tergamaknya makgah mengata dan memburukkan anak ibu yang cukup mesra+sayang+hormat pada keluarga adiknya itu.

Dalam gejolak perasaan yang bercampur-baur,
Aku berkata pada diri sendiri:Inilah racun tuba yang makngah curahkan biarpun selama ini sejak kecil lagi aku sayang dan hormat akan keluarganya.
Sedih, pedih kecewa menelan pahitnya hempedu kehidupan.

Terus aku menghantar sms pada makngah mengucapkan terima kasihla atas segala kata-2 nista yang dilemparkan. Sekadar untuk menjelaskan yang bukan aku tak tau dia dok ngutuk aku kat belakang walaupun tindakan aku itu tak direstui ibu.

Selama ini aku hanya bisa mendengar bukan sahaja ibu malah adik-beradiknya yang lain cukup terkilan dgn sikap adik kedua ibu aku itu namun, itu hal mereka adik-beradik, aku malas nak campur walaupun terselit juga geram di hati kerana ibu yang banyak kali terasa dgn sikapnya.

Sedikitpun aku tak mencanangkan hal ini kepada jaringan keluarga yang lain jauh sekali mengharap mereka berdiri menyokong aku. Aku tak hidup dengan belas ehsan orang lain.

Tak hairanla kalau anak-anaknya turut menghentam aku dalam penulisan juga kerana mereka juga tau sakit hati seperti aku yang ditohmah xpasal2 ni kan.

Yang kelakar, ada juga yang konon nak lempang sebab tak takut yg aku ada laki. Skurang2nya ada jugalah yang sudi jadi laki aku daripsda si dia yang tak laku2 sampai sekarang.

Teringat kata2 mak-mak sedara yag lain, tak payahla carikan jodoh untuk 'dia' nanti buat malu je sebab 'dia tu buruk perangai.

So what will u do jika disakiti darah-daging sendiri?

Takkanla nak mengamuk tak pasal2 kalau takde yang mengusik kan?
Bodoh ke hape?
Sendiri boleh pikir..

1 comment:

  1. HYE THERE
    FEEL FREE TO VISIT OUR KEBAYA BLOGSHOP WHILE STOCK LAST!

    GOOD DAY! :)

    ReplyDelete