Monday, December 22, 2008



Syawal menjelma lagi..

Namun, Syawal kali ini begitu berbeza sekali dgn yang sebelum ini kerana buat pertama kalinya aku merayakannya bersama suami tercinta..

Ku layangkan sekeping kad ucapan tulus dari hati buat Bie di pagi hari.. Memohon seribu kemaafan dari segala dosa dan melaluinya juga ku hulurkan kemaafan. Semoga kebahagiaan ini berkekalan..

Pertama kali juga Bie membayar zakat fitrah untuk isterinya. Biarpun sedikit jumlahnya namun maknanya begitu mendalam buat kami.

Lantas terus menuju ke kampung halaman ku di Nilai bertemu keluarga dan sanak-saudara yang sedia menanti. Meriahnya Syawal mula terasa tatkala tiba di kampung menghirup udara nyaman di pagi Syawal bersama2 kaum keluarga..

Bie terus ke surau untuk menunaikan solat sunat Aidilfitri sementara aku bertukar khabar berita bersama sanak saudara.

Perut mula mendendangkan lagu raya menanti Bie pulang dari surau untuk makan bersama.. Segalanya terhidang di hadapan mata. Rendang, ketupat, lemang, kuah kacang, kek dan macam2 lagi..

Ayahpun telah kembali dari surau. Masa untuk bersalaman dgn ibu ayah memohon keampunan dan menghulurkan duit raya.. Senyuman yang terukir di wajah ayah ibu tatkala menerima angpow raya, begitu bahagia ku rasakan..
Tiba pula masanya bertemu abah dan induk untuk memohon maaf serta menghulurkan duit raya.. Juadah masakan induk serta lemang yang abah bakar terasa begitu menyelerakan namun tiada tempat lagi yang boleh diisi. Biarlah dahulu..

Aku dan Bie terus sahaja menuju je pusara arwah anak perempuan kami Umi Latifah yang disemadikan di kampung bersama2 pusara arwah atuk. Oh, sayunya terasa di sudut hati tatkala berada di pusara arwah Umi Latifah. Namun aku bersyukur kerana aku tahu dia dalam pelihara Allah di Syurga..

Ibu dan ayah begitu merinduimu sayang.. Hanya Al-Fatihah sahaja yang dapat ibu dan ayah hadiahkan di pagi Syawal ini..

Pulang dari ziarah pusara barulah kami menikmati juadah enak di rumah induk. Hanya seketika sahaja dapat kami bersama abah dan induk kerana mentari semakin tinggi. Kami harus bertemu mak dan abah Bie pula di Seremban.

Setelah selesai segalanya, pukul 2.30pm akupun menuju ke Kompleks Penyiaran RTM untuk berugas di udara menemani pendengar2 yang ingin berhibur di hari lebaran ini hingga jam 6 ptg..

Kini, mentari satu Syawal mula tenggelam sedikit demi sedikit.. Biarpun satu Syawal telah berlalu namun ia sebenarnya adalah permulaan bagi Aidilfitri yang akan diraikan dengan tradisi kunjung-mengunjung sesama keluarga dan teman-teman..
Ia juga merupakan pengalaman baru yang menyeronokkan kerana pertama kali teman2 dan sanak-saudara berkunjung ke tearak kami sendiri. Aidilfitri ini begitu meriah dan syukur ku rasakan.

Aku ingin meraikan Aidilfitri bersama Bie biarpun seribu tahun lagi..

No comments:

Post a Comment