Wednesday, May 27, 2009

Bangkok..




Wah....
Baru2 ni aku ke Bangkok bercuti bersama Mr. Hubby, Ada, Nat & Fairul. Best bangat!

Kami sampai di Bangkok pada Jumaat malam menaiki pesawat Air Asia Thai dan tido ramai2 kat apartment Fairul. Makan malam bersila ramai2 di bilik dgn hidangan nasi goreng yg Fairul masak dan ayam yang digoreng oleh Miss Ada.

So, that night we all had our pillow talk sehingga tak sedar malam kian larut dan masing2 da penat serta tak sabar nak memulakan ekspedisi menjelajah Bangkok.

Aku sendiri tak percaya yang aku boleh bangun seawal pagi selepas Bie untuk mandi dan bersiap sedangkan yang lain masih lagi lena di pembaringan.

Jadi oleh kerana aku da siap, so aku pun tolong gorengkan cekodok dan bancuh Nescafe untuk santapan sarapan pagi buat semua...

Wah, awal2 lagi Fairul da dera kitorang sume jalan kaki dan turun naik jejantas menuju ke jeti untuk menaiki bot ke bandar. Tapi ianya taklah seindah yang disangka kerana kami menaiki bot tambang yang melayari sungai kotor ibarat sungai kotor belakang pasar besar Seremban..

Bayangkan! Dan kami juga harus berdiri berhimpit kerana bot tambang tersebut begitu sesak. Dalam pada itu, sempat juga bergambar dan menikmati pemandangan tebing yang rata2nya belakang umah orang atau bangunan kedai..

Sampai di bandar sudahpunpun tearas kehangatan mentari menggigit kulit walaupun waktu ketika itu baru sahaja menjejak 10 pagi dan shopping complex pun tak bukak lagi. Kami pun sibuk la bergambar sana sini..

Selepas itu harus jalan kaki lagi ibarat merentas desa di tengah2 hutan batu yang berpenghunikan kenderaan2 lalu lalang dan kesibukan kota. Hingga la kami tiba di Bangkok Train Station (BTS). Kami berehat seketika untuk melepaskan lelah dan dahaga.

Kami menaiki tren ke jeti Sungai Chao Phraya pula untuk menaiki bot ke floating market sambil menikmati pemandangan dan cara hidup di Thailand. Ia merupakan aktiviti yang seronok walaupun air Sungai Chao Phraya begitu keruh dan kotor namun kami dapat duduk dengan selesa membiarkan bayu Thailand menghembus dan membelai wajah. Sesekali terpercik juga air chaou phraya ke wajah..

di floating market, banyak peniaga menjual pelbagai jenis makanan yang lazat2 namun kami hanya mampu memandang dengan perut yang lapar kerana rata2 makanan yang dijiaul tidak halal. Hanya boleh jamah buah2an dan udang galah segar yang sangat gemuk dan manis. Dicicah dengan sos khas cili api yang sangat lazat..

Dari Chao Pharaya kami berjalan lagi untuk ke BTS menaiki tren menuju untuk makan tengahari di sebuah restoran melayu. Alangkah leganya, rasa seperti berada di negara sendiri bila kami dapat makan makanan malaysia sambil menonton Astro Malaysia di restoran tersebut.

lepas makan, kami pergi menonton wayang pula dan ini juga satu lagi pengalaman berbeza bagi kami semua. Panggung wayang mereka sangat cantik dan selesa malah ade ruangan menunggu yang diletakkan sofa untuk duduk atau baring sementara menanti waktu menonton. Ketika di dalam panggung wayang, selepas iklan, kami semua harus berdiri menghormati lagu negara Thai dimainkan. Boleh tak..?

Tandas di Thailand juga menyukarkan umat Islam beristinjak kerana tiada paip air di sediakan. Cuma flush dan tisu tandas. Jadi kalau nak ke tandas, harusla bawa wet tisue untuk kegunaan peribadi..

Selesai wayang, kami membeli-belah di salah sebuah mall iaitu MBK yang menjual pelbagai baranganyang murah2.. Jadi kami shopping sampai malam, sampai kaki dah rasa cam nak patah baru ingat nak balik..

Hari kedua di Thailand, kami menaiki tren bawah tanah ke Cha Tu Chak Park dan membeli belah di JJ Market. Kat sane, carilah ape saje. Mak bapak je takde sebab ade lebih seribu kedai menjual pelbagai barangan yang murah2..

Kami balik semula ke apartment utk makan tghari. Sampai je kat bilik, dah tebau harum nasi yang Fairul masak dan lauk ayam panggang yang sangat lazat yang Fairul beli sebelum dia ke kelas. Jadi kami berempatpun makan dengan penuh selera..

Agak2 petang sket, sementara tunggu Encik Fairul balik dari kelas, kami pergi urut refleksologi kaki. Wah sangat sakit! tapi kau pasrah dan menyerah saje la demi kesihatan. Lepas urut, badan dan kaki rasa ringan sangat..

Jadi malam tu kamipun keluar dinner makan steam boat yang teramat lazat boleh? Hanya 130 Baht seorang (RM13.00) untuk makan ape saje sampai kenyang!Pasti takkan dapat dilupakan!

Pagi hari ketiga, Shuhada da kene balik sebab flight dia pagi kul 10, so lepas hantar dia ke airport Suvarnabumi, kami jalan2 di Tesco Thailand untuk habiskan duit. Hehehe..

Nat, Fairul & Bie ambil kesempatan untuk urut kaki dan aku lepak je tgk diorang sambil minum kopi kat tepi tue..

Then, tghari sekali lagi makan ayam panggang lazat dengan nasi pulut yang enak lazat sebelum kembali ke hotel untulk ambik beg pulang ke tanahair..

Saya sangat seronok dapat bercuti dan jalan2 lebih2 lagi dgn suami disisi dan keletah teman2 baik yang gile2..

Saya juga seronok belajar bahasa Thai dan berkomunikasi dgn peniaga2 Thai walaupun tau sesikit je.

Saya seronok dapat pulang ke tanah air dengan selamat walaupun hati saya rindu akan kota Bangkok. Saya pasti akan datang lagi dengan kefasihan pertuturan bahasa Thai..

Insyaallah..

3 comments:

  1. cik umi sayang,
    pandainyer cik ni menulis.. terbaekkk!!! i wish u cud turn back time, nak gi bangkok lagi plsss.. next time gi, dah tak perlu risau, sebab dah tahu jalan sendiri.. he3... kita gi jalan dua org, biar fir n fairul jalan dua org.. harus gi urut dan salon together.. pasti korang takkan lupa drama swasta aku dgn fairul, terbaekk!!! i love u umi nadiah..

    ReplyDelete
  2. eh cik umi, ni aku tau, natt.. silap lak akaun.. he3..

    ReplyDelete
  3. hehehe...
    aku terkezut gak memule aku bace pehal la si fairul ni panggil aku cik umi sayang..
    kuikuikui...

    ReplyDelete