Monday, May 18, 2009

Sweet Escape




Hooray!

Pagi ini 11 Mei 2009 aku bangun dengan semangat yang girang kerana hari ini aku dan Bie bersama2 keluarga mertua akan berkelah di Lata Kijang Jelebu.

Kira2 pukul 8.30 pagi kami semua dah gerak dari umah mak menaiki 3 kenderaan. Van, 4x4 dan keta Bie sebab perkelahan kali ini ramai yang ikut sama.

Sampai di Jelebu, singgah di rumah keluarga birasku di kampung Chennah kerana mereka juga akan turut serta bersama2 kami.

Ku fikirkan perjalanan ke Lata Kijang itu lancar namun aku ternyata silap kerana jalan menuju ke air terjun tersebut pecah2, berbatu2 dan amat mencabar lebih2 lagi jika menaiki kereta. Perjalanan menambil masa lebih kurang 45 minit sejauh 23km. Rasa nak terkentut2 untuk sampai ke destinasi tu.
Sementara tu, mak birasku turut menyertai kami hanya dengan menuggang kapcai je dari bawah sampai atas. Brutal giler makcik tue. Lekk je bawak motor dari bawah sampai atas. Kalo nak tau, makcik tu boleh lek je bawak motor sensorang dari Jelebu ke Seremban dengan takde lesen pun. Pergh.. wa salute la makcik tue.




Namun, semuanya berbaloi kerana kami dapat menyaksikan air terjun setinggi 80meter yang begitu indah. Walaupun demikian, kami tak berkelah di tepi air terjun tersebut kerana kawasannya yang agak curam dan berbahaya. Sebaliknya, kami ke kawasan yang lebih landai dan airnya agak cetek paras lutut.




Sampai di kawasan perkelahan, kami mendirikan 2 biji kemah. satu kemah bertutup untuk menyalin pakaian, satu lagi kemah yang bertiang 4 segi untuk beristirehat. Mak abah pula sibuk menghampar tikar, pasang generator, kipas. radio & mendirikan meja untuk meletakkan makanan. Kami juga membawa dapur dan tong gas untuk menggoreng. Pendek kata, kami bawa semua peralatan ibarat berkampung la kan di tapak perkelahan tersebut.




Seronok bangat dengan riuh rendah ipar duai dan anak2 buah yang mandi-manda dan bergurau senda. Nasib baik ada bawa bola tampar, jadi kami semua tak kira kecik besar dari tadika hingga la ke bapak budak berkumpul dan pecah kepada 2 team untuk main bola tampar dalam air jeram yang paras lutut. Seronok melihat pelbagai aksi2 stunt ahli2 kedua-dua team semata2 untuk mendapatkan bola.




Bagi aku pula, memangla takde bakat langsung main bola tampar. Posisi aku umpama lubuk emas bagi pihak lawan sebab aku tak pernah dapat pukul bola yang sampai. Tiap kali bola sampai je, ahli2 pasukan aku yang lain pula yang terpaksa back-up sebab bila bola sampai je, aku pejam mata takut nak pukul. B pulak main ikut team lawan. Cis! Tapi tak kisahla kan. Yang penting we had loads n loads of fun!




Memula kesian gak kat boyfren adik ipar aku yang turut serta, kononnya taknak mandi jadi dia tak bawakla seluar mandi. Dahtu, menyesal sebab tgk kitorang sume seronok giler mandi-manda. Akhirnya, dia pakai juga seluar madi abah mertuaku. Jadi, abah masuk air pakai seluar slack dan balik dengan kain pelikat je sebab dah takde seluar. Lawak sey...




Mak pulak sibuk menggoreng ayam dan makanan lain untuk anak cucu dari atas tebing jeram. Mak takut nak masuk air sebab air jeram tu sejuk giler. Lagipun badan mak berat, susah nak turun naik. Hehehe...(Sorry mak)




Dalam kul 2 lebih sume orangpun da penat dan masing2 kelaparan. Aku dengan Bie, naik tebing makan nasi sementara mak & abah lepas solat zuhur hanya berehat dan baring2 dengan bantal yang dibawa sambil memerhatikan kerenah anak cucu yang masih berendam dalam jeram.




Lepas makan tengahari, sesi bercinta pulak la kan dengan Bie. Kitorang turun balik dalam air tapi cari spot yang agak jauh dan sunyi dari ahli keluarga yang lain untuk mandi berdua-duaan sambil membicarakan soal hati dan perasaan. Cewah...




Tapi saat2 tersebut sememangnya kenangan yang takkan kulupakan sepanjang hayat. Oleh kerana air jeram yang agak cetek, kami berdua dapat baring2 dalam air. Badan dan kaki dalam air sementara kepala B berbantalkan pasir sungai dan kepalaku berbantalkan lengan B memerhati dan menghayati keindahan alam semulajadi yang begitu damai dan nyaman udaranya tanpa sebarang gangguan, tanpa sebarang bicara..




Agak2 pukul 4 lebih kami semua bersiap2 untuk menyalin pakain dan mengemas apa yang patut. Yang paling tak dapat ku lupakan ialah tatkala semua barang telah siap di susun dalam kenderaan 4x4 angah, kami semua turut panjat belakang Ford Ranger ramai2 untuk mengharungi sungai ke tempat letak kereta. Saat2 4x4 nak masuk dalam sungai, semua perempuan yang panjat2 kat belakang termasuk aku menjerit2 keseronokan dan pada masa yang sama cemas jugakla kan sebab kami masing2 hanya berdiri sambil berpaut pada apa saje yang sempat dipegang sedangkan sewaktu merentasi sungai tu, penuh dengan batu yang berbonggol2. Kalo jatuh, mampus! Bayangkan dekat 7-8 orang yang panjat belakang 4x4 angah tu sambil terjerit2. Macam pelarian atau jakun naik roller coaster pun ade gak la kan..




Wah... seronok dan letihnya rasa badan. Sekali lagi kami harus menempuh jalan berliku dan berbatu sepanjang 23km untuk sampai ke bawah dengan melalui perkampungan orang asli dan ladang getah. Singgah semula di rumah keluarga birasku untuk minum petang dan gerak balik sekitar jam 6.45 petang.




Sampai rumah, masing2 da melepet kepenatan. Aku ni ha rasa cam nak demam je. Tapi perkelahan ini takkan berakhir di sini saje kerana bulan June nanti sempena B'day Agung kitorang nak pergi lagi bawak korum yang lebih ramai lagi dan betul2 camping tido sane.




Syioknye!!!!

No comments:

Post a Comment